top of page

Molanders Transport
Puh: 06 766 7444

S-posti: info@molanders.fi

Ess-Crane
Puh: 06 766 5200

S-posti: info@esscrane.fi

Företaget

Puutavarankuljetus

Alihankinta
toimeksi-annot

Tavaran-kuljetus

Ess-Crane

Logliftin, Jonseredin ja Keslan valtuutettu huoltopiste. Nosturitarkastukset.

Muuta

Varasto
Logistiikkapalvelut

Kontakt
IMG_9523.jpg

Yhteystiedot

Staffan Molander
Toimitusjohtaja, myynti

0400 824 840
staffan@molanders.fi

Kuljetukset / tarjouspyynnöt
Puutavarakuljetukset:

Staffan Molander

0400 824 840
staffan@molanders.fi

 

Tavarankuljetukset:

Tommy Storbjörk

040 721 6202
tommy@molanders.fi

Ess-Crane
Johan Björklund

040 843 4078
johan@molanders.fi


Hallinto / reskontra

Mona Nylund

040 356 1717
mona@molanders.fi

Laskutustiedot

Verkkolasku: 003701819157
Verkkolaskuoperaattori: 003708599126 (OpenText)
molanders@app.fennoa.com
Y-tunnus: 0181915-7

 

Historia

1955

Joulukuussa 1955 Göran ja hänen isänsä Kurt Molander palasivat takaisin kotiin Lappforsiin Ruotsista, Fångsjöbacken-nimiseltä paikkakunnalta, missä Kurt oli asunut ja työskennellyt perheineen jonkin aikaa. Muut perheenjäsenet tulivat perässä tammikuussa 1956. Aluksi Kurt sai elantonsa kuorma-autonkuljettajana Sven Wärnmanin palveluksessa Kolpissa.​

1950-luvun loppu

Muutama vuosi myöhemmin, 1950-luvun loppupuolella, Kurt hankki yhdessä Rune Salinin kanssa Fordson Major -merkkisen traktorikaivinkoneen sekä Hydromaster -kaivinkoneen.

Hydromasterilla suoritettu ensimmäinen työ oli toteuttaa vesijohtotyöt Heiden parakkikylään, missä Evijärventien työntekijät asuivat.

John ja Rune Salin jatkoivat kaivinkonetoimintaa 1960-luvulla. Tuolloin Kurt osti Fordson Majorin, millä hän teki erilaisia töitä kylän maanviljelijöille, kuten kyntö-, äestys- ja niittotöitä.

Pian hankittiin yksi seudun ensimmäisistä tanskalaisista lannoitteenlevittimistä. Lisäksi ojia kaivettiin laajassa mittakaavassa Ähtävän alueella sekä Teerijärven seudulla.

1961

Vuonna 1961 hankittiin Lappforsin osuuskaupan välityksellä maitoauton runko Helsingin seudulta. Se toimitettiin Ekerille Kolppiin, missä siihen tehtiin maidonkuljetukseen soveltuva korirakenne. Sillä kuljetettiin maitoa Ylä- ja Alalappforsista Ähtävän kirkonkylän meijeriin. Nils Kiisk oli hoitanut maidonkuljetuksen aiemmin.

Reitti oli Lappfors-Kiisk-Långsjö-Kroksjö-Högbacka-Vitsjö-Juttus-Ålgbacka-Höfors-Kattilakoski-Hjulfors-Lamabacka-Heide-Lappforsby-Finnholm-Bodefolk-Humla-Ähtävän meijeri.

Tämän lisäksi 1950-luvulta lähtien puutavaraa ajettiin talvisin traktorilla ja reellä sekä kesäisin Ähtävän joelle, mistä ne uitettiin Pietarsaareen. Polttopuita ajettiin jatkuvasti Ähtävän meijeriin ja Ähtävän seurakunnalle.

Kurt Molander kuoli sairaskohtaukseen perunannostossa 2. lokakuuta 1964.

1966

Kesällä 1966 hankittiin Kurtin vaimon, Maja Molanderin, nimissä Ford Custom Cab -kuorma-auto. Ekerillä rakennettu kori siirrettiin tähän autoon. Tämä helpotti työntekoa etenkin talvisaikaan. Monia kylmiä talvia olikin jo kestetty.

Tuohon aikaan liikenneluvan saaminen oli erittäin vaikeaa, sillä se oli säännelty elinkeino. Lupaa anottiin useita kertoja, mutta vastaus oli kielteinen.

Eräänä sunnuntaiaamupäivänä vuoden 1966 syksyllä Göran Molander ja Erik Timrén etsivät käsiinsä kansanedustaja Grels Teirin ennen hänen lähtöään Helsinkiin keskustellakseen liikenneluvan myöntämiseen liittyvistä ongelmista.

Grels Teirin vierailtua liikenneministeriössä lupa saatiin viikon sisällä ja kuljetustoiminta saatiin nopeasti käyntiin, koska kuorma-auto oli jo hankittuna. Lupa voitiin myöntää sillä perusteella, että anomus oli tehty Majan nimissä, sillä pojat Sixten ja Göran eivät olleet vielä täysi-ikäisiä.

Uudella kuorma-autolla ajettiin maitoa Ähtävän meijeriin, myöhemmin JMC:lle. Vuonna 1976 maidonkuljetustoiminta myytiin Rolf Sundqvistille.
 

1969

Syksyllä 1969 Metsäliiton puutavarankuljetukset aloitettiin kuorma-autoyhdistelmällä. Ruotsista hankittiin käytetty kolmiakselinen Scania-vetoauto ja kaksiakselinen perävaunu. Puutavaraa ajettiin Äänekoskelle, Vaasaan, Pietarsaareen ja muille alueen sahoille.

1970-luvun alussa B. Jankensilta ostettiin kuorma-auto, jolla ajettiin tukkeja Stenbäckin sahalle. Tuolloin saatiin myös toinen liikennelupa.
 

1976
Yrityksen ensimmäinen työntekijä oli Dage Nabbvik Lappforsista. Hän on yrityksen palveluksessa edelleen. Hänen ensimmäinen työtehtävänsä oli maitohinkkien kerääminen 1960-luvun alussa. Nykyään hän on puutavarankuljettaja, jo vuodesta 1978 alkaen.

Vuonna 1976 perustettiin avoin yhtiö Lind & Molander. Per Lindströmiltä ostettiin sora-auto ja pedersöreläisen Bilfrakt-yhtiön osakkeita. Soraa ajettiin muutaman vuoden ajan, kunnes tämän jälkeen toiminta keskittyi kolmeen puutavara-autoon.​

1960- ja 70-luvuilla yrityksen liiketoimintaa harjoitettiin Molanderin kotitilalla Lappforsin Storbackassa. Vuonna 1976 toiminta siirrettiin Millastugaan.
 

1979

Vuonna 1979 yhtiömuoto muutettiin kommandiittiyhtiöksi ja syksyllä 1990 osakeyhtiöksi.

Kuljetustoiminnan rinnalla harjoitettiin myös korjaamotoimintaa ja siihen kuului Esse-matic-kuormankiristimien, ruostumattomien pakoputkien sekä lavarakenteiden valmistus ja markkinointi.

1980-luvulla​ harjoitettiin myös rahtitoimintaa, mm. talokuljetuksia Prefabille, Modohusille ja Borohusille yhteistyössä Esse Frakt Ab:n kanssa. Yhteistyössä Pedersören kalkkipalvelun kanssa kuljetettiin ja levitettiin kalkkia alueen maanviljelijöille.​

1990

Yhtiöstä tulee osakeyhtiö.
1990-luvun alussa liiketoiminta koostui pääasiassa puutavarankuljetuksesta.

1991

Vuonna 1991 Molandersin osin käyttämä autotalli Kolpissa valmistui ja liiketoiminta siirrettiin Yrittäjänkadulle Kolppiin.

​1995

Vuodesta 1995 alkaen alihankintasopimus H. Storbjörk Ab:n kanssa. Ensin yhdellä rahtiautolla, sopimusta laajennettiin myöhemmin.

1997

Vuonna 1997 korjaamon toiminta oli laajentunut niin merkittävästi, että sivuliike Ess-Crane perustettiin. Ess-Cranen nimissä myytiin ja huollettiin puutavaranostureita. Yhteistyössä J. Fellmanin kanssa kehitettiin ja markkinoitiin komposiittimateriaalista valmistettua Esse-nosturihyttiä.

1998

Vuonna 1998 solmittiin alihankintasopimus H. Widjeskog Ay:n kanssa, joka jatkuu edelleen.

2000

2000-luvun alussa puutavarankuljetuskin lisääntyy ja risujen, kantojen sekä risupaalien kuljetukseen hankitaan sähkökäyttöinen auto.

2005–2007

Keväällä ja kesällä vuonna 2005 sekä keväällä 2006 ja 2007 kaksi autoamme oli Etelä-Ruotsissa ja ajoimme puutavaraa Gudrun- ja Per -myrskyjen jälkeen.

Vuonna 2007 Pedersöre Logistic Center FAB suunniteltiin ja rakennettiin yhteistyössä H. Widjeskogin ja Pedersöre Transportservice Ab:n kanssa.

2010

2010 yrityshankinta – puutavara-auto.

2020

2020 yrityshankinta – sora-auto ja nosturiauto.

2022

1980-luvun ajan sekä aina vuoteen 1995 asti kalusto koostui kolmesta neljään ajoneuvoyhdistelmästä ja työntekijöitä oli kahdesta kolmeen. Tämän jälkeen toiminta on kasvanut jatkuvasti ja 2000-luvun alussa yrityksellä oli noin yhdeksän ajoneuvoyhdistelmää sekä noin 17 työntekijää. Näistä työntekijöistä kaksi työskentelee korjaamolla Molanderin sivuliikkeen Ess-Cranen alaisuudessa.

Vuonna 2022 yrityksessä on neljä osastoa: puutavarankuljetus, tavarankuljetus, alihankintatoimeksiannot ja Ess-Crane-korjaamo. Yrityksen henkilöstömäärä on 25 henkilöä ja ajoneuvokantaan kuuluu 15 autoa.​

Historia
IMG_9497.jpg
Karta

Molanders Transport Ab  |  Yrittäjänkatu 10  |  68800 Kolppi

bottom of page